Столичен Омбудсман

Подайте жалба

Документи

Екип

Дейности

Бюлетин

Въпроси и отговори

Свържи се с нас

Адрес:  ул.  "11 август"  4,  ет. 3
София 1000
Телефон: 02/9873449, 02/9871341, 0887 873 962
Факс: 02/9862785
E-mail:
ombudsman@sofia.bg

Приемно време:
Всеки работен ден

От 09:00 до 17:00 ч.

Изтегляне на документа

  • Юбилейна гора-препоръка
  • Препоръка по повод замърсяване на общински терен с животински отпадъци

    По постъпила при обществения посредник жалба през месец ноември 2024 г. за нерегламентирано отглеждане на едри преживни животни в местност „Юбилейна гора I и II част“, Район „Овча купел“, Лилия Христова отправи писмена препоръка до зам.-кмета на Столична община, Направление „Зелена система, екология и земеползване“ и до кмета на Район „Овча купел“ за сезиране на компетентните държавни контролни органи и задълбочена съвместна проверка.


      Жалбоподателят сочи, че в съседство с неговия имот е разположено стопанство, чийто собственик замърсява околните площи, обособявайки необезопасено торище в особено големи размери. В стопанството се отглеждат животни, за което има Удостоверение за регистрация на животновъден обект от 2012 г. за отглеждане на едри и дребни преживни животни, издадено от Областната дирекция по безопасност на храните – гр. София.

      По същия и други проблеми, свързани с незаконосъобразни дейности на собственика на животновъдния обект, граждански организации са сезирали Столична община през месец юни 2024 г. Към сигнала са приложени снимки на преживни животни извън терена на стопанството и на нерегламентирано струпване на животински отпадъци върху общински и частни имоти. Налице е обемна неколкогодишна кореспонденция между Столична община, Район „Овча купел“, Областна дирекция по безопасност на храните – София-град и други институции.

      От служители на Столичен инспекторат са извършени няколко проверки, при които не е установено замърсяване с битови отпадъци. Констатира се, че животновъдните постройки се намират на разстояние повече от 10 метра от жилищни сгради; оборската тор се депонира на терен към фермата, който отстои на повече от 300 м от жилищни сгради; няма нарушения по Наредбата за придобиване, притежаване и отглеждане на домашни животни на територията на Столична община; депонираната оборска тор е прегоряла; с багер са изкопани траншеи и достъпът до торището е ограничен.

      Обществения посредник насочва вниманието на длъжностните лица към следното:

      - Съгласно чл. 8 от Наредбата за придобиване, притежаване и отглеждане на домашни животни на територията на Столична община, стопаните осигуряват места в своя двор за временно депониране (съхранение) на животинските отпадъци (тор). Допуска се депонирането на тора да се извършва и на собствени на домакинството места, отстоящи на повече от 300 метра извън населеното място. Цялата местност „Юбилейна гора I и II част“ се намира в населено място.

     - ПУП – план за регулация и застрояване (ПРЗ) за местност „Юбилейна гора I и II част“ е одобрен от Столичния общински съвет с Решения № 437/09.07.2015 г. и № 329/31.05.2018 г. Планът е влязъл в сила, като устройствената територия е отредена за Жм1 (жилищна зона с малкоетажно застрояване съгласно Закона за устройството и застрояването на Столична община) за северната част и Смф1 (смесена многофункционална зона със занижени параметри) за южната част.

      - Животновъдният обект е регистриран през 2012 г., тоест преди одобрения устройствен план за територията. Предвид определените през 2015 г. устройствени зони с ПУП–ПРЗ за местност „Юбилейна гора I и II част“, съществуването на стопанство за отглеждане на едри и дребни преживни животни е недопустимо по ЗУТ и ЗУЗСО. За тези обстоятелства кметът на Район „Овча купел“ е сезирал многократно Българска агенция по безопасност на храните и Областна дирекция по безопасност на храните - София-град, с предложение за преразглеждане на регистрацията на животновъдния обект.

      - Справка в Единния регистър на животните и животновъдните обекти, воден от БАБХ, показва, че към настоящия момент няма налична регистрация на животновъден обект на този адрес, на това лице, за всички номенклатури животни.

      - Съгласно чл. 133, ал. 2, т. 7 и т. 8 от Закона за ветеринарномедицинската дейност, кметовете и кметските наместници са длъжни да предприемат мерки за недопускане на свободно движение на животни по улиците на населените места и определят маршрута на движение на животните от животновъден обект и/или сборни стада по улиците на населените места. Свободното движение на животните продължава, а заповед на кмета на Район „Овча купел“ от 2023 г. за определяне на маршрута на движение на животните не се изпълнява. Налице са безспорни данни, че някои животни се движат свободно извън обекта в неоградени терени, граничещи и с обект на критична инфраструктура – жп линия, което създава недопустими заплахи за обществената сигурност.

      - Съгласно чл. 10, т. 5 от Наредба № 44 от 20.04.2006 г. за ветеринарномедицинските изисквания към животновъдните обекти, издадена от министъра на земеделието и горите, в животновъдните обекти за отглеждане на дребни преживни животни трябва да има обособено място за временно съхранение на тор и обеззаразяване, съобразено с капацитета и технологията на отглеждане, с изключение на случаите при временно съхранение на торови маси върху терен извън регулация на населено място или на място, определено от местната административна власт. Теренът на животновъдния обект се намира в населено място, в урбанизирана територия и няма данни общинската администрация да е определяла място за временно съхранение на торови маси.

      - От извършената през септември 2024 г. съвместна проверка на Столичен инспекторат с представители на ОДБХ-София-град, на Район „Овча купел“, на Общинска полиция и на инициативни комитети от района, безспорно се установява, че селскостопанската дейност (посредством заграждане и разполагане на техника и депониране на тор) се разпростира върху частни имоти и имоти – публична общинска собственост, отредени за улици. Освен че незаконосъобразно се ползва чужда собственост, с такива действия се ограничава и правото на достъп до частни имоти.

      Предвид посочените противоречия с нормативни регламенти и високия обществен риск от инциденти и разпространение на зарази вследствие движението на домашни животни и складирането на животинска тор извън животновъдното стопанство, и на основание чл. 3, ал. 1 от Правилника за организацията и дейността на обществения посредник на територията на Столична община, Лилия Христова препоръчва бързи действия за трайно решаване на проблема. Общинската администрация е компетентна да предприеме незабавни действия за приложение на правилата и нормите на ЗУТ по премахване на незаконните постройки и за изпълнение на заповедта на районния кмет за преустановяване на безконтролното придвижване на животни в частни терени и в близост до жп линия. Изцяло в компетентността на общинската администрация е предприемането на действия за освобождаване на завзетите имоти – публична общинска собственост, и осигуряване на тяхната проходимост за обществено ползване. Това е и задължение на общината, съобразно разпоредбата на чл. 11, ал. 1 от Закона за общинската собственост, която собственост се управлява в интерес на населението в общината съобразно разпоредбите на закона и с грижата на добър стопанин.

      Предвид ограничените правомощия на обществения посредник само в рамките на дейността на органите на местното самоуправление в Столична община, се препоръчва да се изискат задълбочени проверки по отправените към БАХБ и ОДБХ–София-град сигнали, да се сезират и други компетентни държавни органи – СРЗИ, РИОСВ–София, относно недопустимостта на съществуването на този животновъден обект на това място, с оглед настъпилите след първоначалната му регистрация през 2012 г. устройствени промени на територията и съобразяване с приложимата нормативна рамка. В случай че не се извършат своевременно проверки и не се предприемат адекватни действия, следва да се сезират компетентните контролни органи към администрацията на Министерския съвет.

     

    © Всички права запазени. Този сайт е създаден от Softech.