Столичен Омбудсман

Подайте жалба

Документи

Екип

Дейности

Бюлетин

Въпроси и отговори

Свържи се с нас

Адрес:  ул.  "11 август"  4,  ет. 3
София 1000
Телефон: 02/9873449, 02/9871341, 0887 873 962
Факс: 02/9862785
E-mail:
ombudsman@sofia.bg

Приемно време:
Всеки работен ден

От 09:00 до 17:00 ч.

Изтегляне на документа

  • Удостоверение за наследници
  • Удостоверение за наследници


    По повод постъпили до обществения посредник жалби от граждани, които сочат проблеми при издаване на удостоверения за наследници от районни администрации, общественият посредник постави на вниманието на председателя на Столичния общински съвет и на кмета на Столична община въпроси, които създават сериозни затруднения на някои граждани при упражняване на техни права и законни интереси. В изразеното становище се дават и предложения за преодоляване на тези практики. Отправените жалби, насочващи към проблема, са следните:


    - Гражданин сигнализира, че удостоверението за наследници на негов починал роднина всъщност представлява удостоверение за родствени връзки и по този начин, без законово основание, се легитимират като наследници роднини, по-далечни по степен от него;

    - Друг гражданин се оплаква, че длъжностни лица от районна администрация не приемат представено съдебно удостоверение за отказ от наследство, поради което в удостоверението за наследници жалбоподателят продължава да фигурира в кръга на наследниците на свой починал роднина. Това е причина да бъде търсен за негови задължения, осъждан и обект на принудително изпълнение.

    Удостоверението за наследници е документ с правно значение за признаване, упражняване или погасяване на права или задължения на гражданите. Редът за издаване и образецът на удостоверението са утвърдени в Наредба № РД-02-20-6 от 24.04.2012 г. за издаване на удостоверения въз основа на регистъра на населението (Наредбата). От кмета на района или от определени от него длъжностни лица от общинската администрация се издават удостоверения по утвърдени образци за данните, поддържани по чл. 25 от Закона за гражданската регистрация (ЗГР) (чл. 2, чл. 3 и чл. 9 от Наредбата). Съгласно разпоредбата на чл. 11, ал. 5 от Наредбата, в удостоверението за наследници длъжностното лице вписва всички живи и починали наследници, определени съгласно Закона за наследството (ЗН). В чл. 5 - чл. 8 от ЗН са изброени четирите реда наследници по закон, които последователно се призовават към наследяване на откритото наследство, като те следва да изявят воля дали приемат или се отказват от наследството.

    Едва след приемането на наследството, което може да стане изрично, чрез вписване в специална книга към районния съд, или мълчаливо, чрез извършване на действия, които сочат към такова намерение, призованото към наследяване лице придобива качеството наследник.

    При изрично направен и вписан в особената книга към районния съд отказ от наследство, лицето, направило този отказ, не придобива права от наследството на наследодателя и няма качеството на наследник; смята се, че никога не е придобивало това качество, както е разяснено и в съдебната практика (Решение № 1156 от 28.06.2017 г. по адм. д. № 789/2017 г. на Административен съд - Пловдив, потвърдено с Решение № 13400 от 05.11.2018 г. по адм.д. №8826/2017 г. на ІІІ отд. на ВАС; Решение № 8768 от 21.07.2021 г. по адм. д. № 890/2021 г., на ІІІ отд. на ВАС и др.). С отказа от наследство лицето се изключва от наследствения кръг и се прекъсва низходящата наследствена линия, като и наследниците на отказалия се от наследство не се призовават към наследяване на починалото лице, от чието наследство възходящият им се е отказал.

    От този кратък преглед на нормативната уредба е видно съществуването на две терминологично разграничени правни състояния – „призован към наследяване“ и „наследник“. В съответствие със закона „наследник“ е призовано към наследяване лице, което е приело откритото наследство. В двете жалби действията на административните органи навеждат към противоречие с посочените законови разпоредби:

    - В първия случай в удостоверението са вписани всички известни роднини по права и съребрена линия на починалото лице, без съобразяване с разпоредбите по чл. 5 - чл. 8 от Закона за наследството, че редовете наследници се призовават към наследяване последователно, а наличието на наследници от предходен ред изключва призоваването на следващите редове. При стриктно спазване на тези разпоредби, във връзка с Наредбата, в удостоверението за наследници би следвало да бъдат вписани само наследниците от съответния ред, призовани към наследяване.

    - Във втория случай, поради наличните в регистъра на населението данни за родство, в удостоверението за наследници се включва лице, което изрично се е отказало от наследството на наследодателя и формално юридически не е негов наследник. Действията на длъжностното лице са съобразени с изпратено през 2018 г. становище от заместник-кмета на Столична община с ресорно Направление „Правен и административен контрол“, което се основава на тълкуване на чл. 24, ал. 1 от ЗГР, че в удостоверенията за наследници следва да се посочват само данните, до които администрацията има достъп и е задължена да провери, т.е. в издадените удостоверения следва да са отразени единствено данните от регистъра на населението. С други думи, удостоверенията за наследници се издават въз основа на информацията, съдържаща се в електронния личен регистрационен картон (ЕЛРК), които формират базата данни на регистъра на населението. Установяването на наследници от следващ ред при извършен отказ от наследство следвало да се извършва от държавни, съдебни органи, частни съдебни изпълнители, нотариуси и др., като за целта към удостоверението за наследници се представя и удостоверение за съпруг/а и родствени връзки.

    Така възприетото стеснително тълкуване на закона обвързва удостоверението за наследници (което всъщност е самостоятелен и различен документ) с удостоверението за съпруг/а и родствени връзки. Това откроява два основни въпроса:

    1. Длъжна ли е общинската администрация да съобрази стигналия до нея факт на извършен отказ от наследство и да изключи отказалия се от наследство от кръга на наследниците в издавано удостоверение за наследници?

    Удостоверението за наследници представлява официален, свидетелстващ документ, издаден от длъжностно лице в кръга на службата му, по установените в Наредбата форма и ред, поради което се ползва с материална доказателствена сила относно удостоверените с него факти. Чрез удостоверението за наследници съответното лице се легитимира като наследник и може практически да се ползва от имуществените права, които притежава от наследодателя, съответно носи отговорност за включените в наследството задължения. Удостоверението за наследници се ползва и от различни институции за призоваване към погасяване на задължения на наследодателя. Кои са наследници по закон на починало лице, е правен въпрос, представлява правен извод, формиран на основата на установените конкретни факти. Стриктното изпълнение на разпоредбите на ЗН и Наредбата би поставило пред компетентното длъжностно лице трудната и отговорна задача да определи кои са законните наследници, след което да издаде удостоверение за (действителните) наследници.

    2. Длъжна ли е общинската администрация да приеме депозирано удостоверение за отказ от наследство и да го отрази в ЕЛРК на лицето?

    Макар и да не е предвидено изрично като задължение, това действие не е забранено. Нормативна уредба дава обща възможност общинската администрация да приеме такова съдебно удостоверение и да впише данните от него в ЕЛРК. Гражданската регистрация включва съвкупност от данни за едно лице, които го отличават от другите лица в обществото и в семейството му в качеството на носител на субективни права: като име, гражданство, семейно положение, родство, постоянен адрес и др. (чл. 1, ал. 3 от ЗГР). Гражданската регистрация на физическите лица в Република България се основава на данните в актовете за тяхното гражданско състояние и на данните в други актове, посочени в закон (чл. 2, ал. 1 от ЗГР). В чл. 25 от ЗГР са посочени данните, които съдържа ЕЛРК. В т. 23 – особени бележки – се вписват специфични данни за лицето (например пълно или непълно осиновяване). Там може да се впишат данни за отказ от наследство, след представено съдебно удостоверение, издадено от районния съд в района, в който е открито наследството, че заявлението за отказ е вписано в специалната книга на съда. Що се отнася до техническото оформление на документа и ограниченията, произтичащи от формата на утвърдения образец на удостоверение за наследници, съществува възможността по изключение да се издават удостоверения и в друг вид, в свободен текст, когато исканите данни не могат да бъдат удостоверени с удостоверение по утвърден образец (чл. 3, ал. 2 от Наредбата). Паралелно приложима по аналогия е и разпоредбата на чл. 11, ал. 4 от Наредбата за отбелязване на непълното осиновяване в удостоверението за наследници.

    По изложените съображения общественият посредник предлага всички районни администрации да приемат представените им удостоверения за отказ от наследство и тези откази да се отразяват в ЕЛРК и в издаваните удостоверения за наследници под формата на бележка към записа за лицето, извършило отказа от наследство.

    Отчитайки колебанията в административната практика, произтичащи и от нормативната уредба, както и полезността да се уеднакви приложението на закона не само в Столична община, но и в цялата страна, Лилия Христова предлага по инициатива на Столична община да се направят постъпки за обсъждане на въпросите в широк формат, с представители на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, Националното сдружение на общините в Република България, Омбудсмана на Република България и други заинтересовани институции, за евентуално внасяне на предложения за изменения и допълнения в нормативната уредба.

    С вписването на данните за извършен отказ от наследство в ЕЛРК биха отпаднали настоящи и бъдещи затруднения за отреклото се от наследство лице, както и за неговите низходящи, включително и предвид предприетите в последните години мерки за намаляване на административната тежест и законодателните промени, задължаващи определени институции да извършват чрез вътрешна услуга служебна справка за наследници. С оглед разписаното право на добра администрация в Хартата на основните права на Европейския съюз, регламентираните в Наредбата за административното обслужване принципи и прилагането на добри практики, би следвало да бъдат зачетени тези легитимни интереси на гражданите.


     

    © Всички права запазени. Този сайт е създаден от Softech.