Общественият посредник изрази становище за допълнително обезопасяване на рисково кръстовище на бул. „Цар Борис III“ и ул. „Планинец“. Писмото е отправено към кмета на Столична община и към председателя на Постоянната комисия по транспорт и пътна безопасност към Столичния общински съвет.
Със случая Столична община е сезирана неколкократно, но към момента няма решение. Междувременно сериозният проблем продължава основателно да притеснява родители на деца, посещаващи Частно средно училище „Евлоги и Христо Георгиеви“, с административен адрес бул. „Цар Борис III“ № 224, в което се обучават над 200 ученици от подготвителна група до 11-и клас. Още от 2016 г. към Столична община и Район „Витоша“ са подавани молби за изграждане на повдигната пешеходна пътека на кръстовището с цел обезопасяване пресичането на учениците на натоварения булевард. Писмата са придружени с подписи на родители.
През октомври 2023 г. директорът на училището сезира администрацията на Район „Витоша“ за рисковано пресичане на учениците и моли за изграждане на повдигната пешеходна пътека при кръстовището на бул. „Цар Борис III“ и ул. „Планинец“. Кръстовището е регулирано със светофар, а на пътното платно е маркирана пешеходна пътека тип „зебра“. Пресичането на булеварда на това място е всекидневие за учениците, както и за други граждани, живеещи или работещи в околността. Голяма част от преминаващите превозни средства се движат с превишена скорост поради естеството на булеварда като дълга права отсечка; редица шофьори не спазват ограничението на скоростта и дори я усилват, за да не изпуснат зелената светлина на светофара. Често на мястото има пътно-транспортни произшествия. Родителите на децата с право са разтревожени и настояват кръстовището да се обезопаси, с цел предотвратяване на тежко ПТП.
Първоначалното писмо от октомври 2023 г., придружено с подписите на 211 родители, е препратено към Столична община, Дирекция „Управление и анализ на трафика“. Предложението е разгледано в заседание на 12.12.2023 г. на Постоянната комисия по транспорт, организация и безопасност на движението при Столична община и не е съгласувано с аргумент, че „локацията е регулирана със светофарна уредба и пешеходен преглед и не са изпълнени условията на Наредба № РД02-20-10 от 5 юли 2012 г. за изграждане на физически ограничители на скоростта“. Краткият отказ не носи информация какви точно условия от наредбата не са изпълнени, не е надлежно аргументиран и мотивиран.
През януари 2024 г. от Столична община насочват сигнала с молба за становище към председателя на Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“. Сезиран е и началникът на Отдел „Пътна полиция“ – СДВР с цел засилване на контрола по спазване на Закона за движение по пътищата и поставяне на стационарна камера в района за контрол на скоростта на движение на ППС, изискана е справка за настъпилите ПТП в участъка. Видно от справката, за периода януари-декември 2023 г. на бул. „Цар Борис III“ и ул. „Планинец“ са регистрирани пет ПТП, едно от които с блъснат пешеходец.
С писма на директора на училището, изх. № 38/22.10.2024 г. и № 71/04.03.2025 г. до кмета на Столична община (второто е адресирано и до председателя на Столичния общински съвет и други общински органи), отново се изразява силна тревога и остро се поставя въпросът за рисковото пресичане на булеварда от учениците. В писмото от март т. г. се сочи, че на 9 януари е осъществена среща на зам.-кмета на Столична община, Направление „Транспорт и градска мобилност“, с директора и представители на родителите и са поети ангажименти за търсене на възможни варианти за поставяне на неравности на булеварда, които да ограничат скоростта на превозните средства.
След излъчен на 5 март т.г. репортаж по „Нова телевизия“, общественият посредник се свърза с представител на родителите и се запозна на място със ситуацията. Върху пътното платно е маркирана пешеходна пътека тип „зебра“, но в лентите за движение в посока Перник маркировката е изтъркана и трудно различима. Няма пътни знаци, сигнализиращи преминаване на пешеходци. Противоположен добър пример е друг участък от булевард „Цар Борис III“, при спирка „Нишава“, където при пешеходен светофар е изградена повдигната пешеходна пътека и в двете посоки са монтирани пътни знаци Д17 „Пешеходна пътека“. Такава комбинирана регулация с повдигната пешеходна пътека и светофарна уредба се наблюдава и на други места на територията на Столична община.
Общественият посредник пита какъв е резултатът от предприетите през 2023 и 2024 г. мерки: извършена ли е проверка от Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“, има ли становище на агенцията относно изграждането на физически ограничители в участъка; поставена ли е стационарна камера за контрол на скоростта на движение на ППС?
На основание чл. 3, ал. 1 от Правилника за организацията и дейността на обществения посредник на територията на Столична община, Лилия Христова препоръчва случаят да бъде разгледан отново от на Постоянната комисия по транспорт, организация и безопасност на движението при Столична община и да се приемат комбинирани мерки за допълнително обезопасяване на кръстовището, намаляване на скоростта и успокояване на движението на ППС. Цитираната в отказа от 2023 г. на комисията Наредба № РД-02-20-10 от 5 юли 2012 г. х е отменена с §1 от Наредба № РД-02-21-1 от 1.10.2024 г. за условията за изграждане или монтиране върху платното за движение на изкуствени неравности и други средства за ограничаване на скоростта на движение и изискванията към тях (обн. ДВ бр. 87 от 15.10.2024 г.). Съгласно чл. 3, ал. 4 от новата наредба, има редица основания за преразглеждане на този отказ: интензивно пешеходно движение и пешеходна пътека, преимуществено използвана от деца; интензивно автомобилно движение, с честота на превишението на ограничената скорост; непосредствено разположено училище.
Общественият посредник подкрепя и поставя на вниманието на общинските органи и конкретните предложения на родителите:
-
Да се постави пътен знак А19 „Деца“;
-
Да се постави пътна маркировка, която ясно да обозначава наличието на две пешеходни пътеки – на бул. „Цар Борис Трети“ и на ул. „Планинец“;
-
Ремонт и доизграждане на тротоарите около кръстовището;
-
Поставяне на физически ограничители на скоростта, съобразени с особеностите на пътното платно;
-
Поставяне на стационарно автоматизирано техническо средство за контрол на скоростта.
Необходимо е да се поставят пътни знаци Д 17 „Пешеходна пътека“ и рязко засилване на контрола по движението в участъка от страна на „Пътна полиция“ – СДВР. По възможност участъци преди кръстовището в двете посоки да се маркират с червена боя, каквато практика вече наблюдаваме на някои опасни столични кръстовища.
Вниманието се насочва и към цялостната тревожна обстановка с безопасността на движението в Столична община: само в последните няколко дни имаше нови тежки ПТП с блъснати на пешеходни пътеки минувачи, предимно деца (отново в Княжево, при колелото на трамвай № 5; при бул. „Гоце Делчев“ и „Костенски водопад“; при кръговото движение на Сточна гара). Проблемът е поставен и на национално ниво със създаването на Временна комисия относно проблемите с безопасността на движението по пътищата с решение от 21.02.2025 г. на Народното събрание на Република България.